Tredje danska veckan

Hej därhemma! Här kommer denna veckas resume av livet i danmark, tveksamt om nån orkar läsa de ens;) haha
Lite bilder kommer åxå!

Dag 15, 19/10

Dagarna går i rasande takt, snart ska man börja packa inför resan hemåt.  Idag var jag på praktiken som vanligt, gick med Tove hon som på något sätt blivit min handledare. Idag fick jag göra precis allt, från injektioner till och lägga om alla sår. Tror jag är proffs på sår innan jag kommer hem igen, har aldrig sett så mycket på en och samma gång. Var även en dag med lite dödsfall, flera brukare hade gått bort ihelgen så de var lite praktiska saker som skulle tas hand om.

I morgon ska jag gå med en kvinna som heter Charlott, men här i danmark säger man inte namnet som hemma utan man säger ”Kjellotte”, innan jag fattade att denna Kjell var en kvinna! Ett annat ord som jag har lärt mig idag är ”Kval” som betyder illamående, ganska logiskt när jag tänkte på det. Men ordet illamående tyckte mina danska kollegor var jätte roligt och säga. Jaha man mår illa i munnen sen skrattade de…

Efter praktiken vilade jag igen, tror aldrig jag haft så mycket ”dö” tid som nu. Har snart sett klart fjärde sesongen av two and a half man.

Kvällen avslutades med pannkakor uppe hos Nikke, mycket gott och trevligt.

Dag 16 20/10

Praktik med denna ”Kjell” vilken dam, skrattar hela tiden vet inte ens om hon vet vad hon skrattar åt hela tiden. Värdelös på och köra bil var hon, efter en timme gav hon mig nycklarna ”Du har körkort va?”, sen fick Emma köra runt på Danmarks gator i en Fiat. En av de mest lätt körda bilar ja testat, men så jäkla slö! Hände inget när man gasade. Annat är de med ”våran” hemtjänst bil där hemma, den går att tyna  i alla fall.

Efter praktiken drog vi på staden och fikade. Danmark är ett konstigt land 38 kronor för en latte, och för 48 kan man köpa en latte med bejlis eller någon annan likör! Detta på ett helt vanligt café. Sen ikväll har vi bara slappat, lyssnat på musik och vart lite online på internet.

Dag 17, 21/10

Praktik till två, körde bil själv, blev lämnad hos en brukare själv och fick lägga om ett jätte sår själv. Men däremot tror inte denna ”kjell” att jag kan ta blodsocker, inte för att de är en så stor sak men hon gjorde inte ens rätt själv.  Lite konstig moral, lämna studenten själv med ett jätte sår som kan leda till sepsis men låt henne inte ta ett simpelt blodsocker.

Efter praktiken ville Nikki ha Indiskmat, så vi gav oss ner på stan och letade. Men som vanligt när de gäller henne så hitta hon inget som passade. Blev kebab istället. Sen vart de en lugn kväll hemma hos mig, tittade på bonde söker fru och fikade. Gick och la mig före 22.

Dag 18, 22/10

Ingen praktik idag, var upp till sjuksköterskeskolan. Skulle träffa Ewa halv nio, var där strax efter halv nio men ingen Ewa där. Fick vänta till halv tio, lite surt. Men sen hade vi lite reflektion om min praktik, skillnader och likheter. Vi diskuterade att de har djur på äldreboendena angående allergier, men hon visste inte hur man resonerade här. Hon menade i alla fall att patienten gick först så var personalen allergisk var de upp till den att lösa de.

Träffade Camilla på stan, vi åt middag på en ganska trevlig restaurant  (hamburgare för omväxling), sen handlade Camilla lite mat och jag följde med. Ewa läraren ringde och berättade att i morgon skulle jag få vara på Koldings sjukhus på akutmottagningen om jag ville, själv klart ville jag de!  Så jag tog cykeln upp till Sofegården för att berätta att jag inte skulle komma i morgon, när jag nästan är framme upptäcker jag att min mobil är borta. Emma får lite panik men inte lika mycket som man skulle kunna tro. Cyklar tillbaka till stan och letar, men nej den är borta. Så jag tar cykeln upp till Sofiegården och tar min jobb mobil och ringer mitt eget nummer.  En man svarar att han har hittat den och är på väg till Nikki för att lämna den. Då blev Emma glad, så när jag kommer hem är telefonen här!

Kvällen blir lugn hemma på rummet själv, orkade inte med något sällkap (osocial som jag är).

Dag 19 23/10

Tog tåget tidigt på morgonen till Kolding, på stationen möttes jag av Ewa som körde mig till sjukhuset. Fick mina fula vita kläder och kom upp på en avdelning, fick gå men en som hette Pernille. Men hon sprang mest omkring och jag följde bara med. De enda jag själv fick göra var de som Emma är bäst på, klä av och ta hand om senila damer. Tur man är bra på något i alla fall. Jag fick se mycket intressant och träffade flera personen som nästan talade svenska, de försökte.  De är stressigt att jobba på en sådan akut mottagning, detta var inga super sjuka som hamnade där. De var lugna saker som blindtarmar, sår som ska sys och oklara förvirringar. Här får patienten ligga på akutens avdelning i upp till 48 timmar. Först ska personen gå via intagsplatserna, de var där jag jobbade idag. Tog anamnes, puls, blodtryck och så vidare. Dock tar ej sjuksköterskorna här heller blodprover så de fick ringas till en ”labbasistant” varje gång ett prov behövdes, de var inte sällan de! Men däremot fick sjuksköterskorna ta arterielle prover, jag fattade noll! Danmark är ett konstig land.

Eftersom Emma inte är som andra, så gjorde hon en Sebastian på kvällen. Hon gick på bio själv, såg flickan som lekte med elden. Var rätt roligt att vara den enda i publiken som förstod alla skämt som inte var översatta rätt. Sen var de bara jag som tyckte de var roligt att Paulo Roberto hade en roll, tror inte danskarna är så insatta i hans förflutna.

Efter bion fortsatte Emma sin ensamma kväll med att gå in på en pub och ta en öl. Men eftersom danskar är så sociala tog de inte många minuter innan jag hittade folk att umgås med.

jag å spanjorernaFrån rummetkyrkogårdenTitta va de står på bussen!

"Zoon and very Zoon"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0